تشکر و قدر دانی از دوستان

با سلام و درودها ی فراوان بر دوستان سروران گرامی از همه تون تشکر و قدر دانی می کنم واقعا لطف و مهربانیوتن در حق من بیش از حد بوده از همه تون سپاس گذار هستم با توجه به گذشت ۴ سال  از ايجاد وبلاگ  ، از تمامي عزيزان بازديد كننده تشكر و قدرداني نموده و دوستانی هم دارم در دنیای مجازی از صمیم قلب دوستتون دارم هر کجای نکته جهان باشی برایتون ارزوی موفقیت و شاد کامی خاهانم

در زندگی همیشه خوش باشی من الان با یه وب  جدید در خدمت شما هستم دیگه این وبلاگ بروز نمیشه شما را دعوت می کنم به وب جدید و هر هفته با جدید ترین مطالب بلوچستان و سر گذشت بزرگان بلوچستان مطالب اموزنده و عکسهای زیبا در خدمت هستم لطفا وب ما را لینک کنید .

                          به اسم سرباز ایتک بلوچستان

           http://sarbazitk.10r.ir/

           با سپاس فراوان عبدالستار ملک ریسیی

دلبر زیبا این شعر هم تقدیدم به بینندگان وبلاگ

سحرگاهان بیامد دلبر زیبا
                      بیامد با هزاران عشوه از رویا
بیامد با قد و قامت قیامت
                           بیامد با هزاران قصه و سودا
چه گیسوی بلندی که به دور گردنم افتد
                           گهی لطف دارد و گه می‌کند دعوا
به جانم آتشی افکنده همچون آتش دوزخ
                           زده بر جان من مُهری برای مِهر خود زیبا
عجب ناز و ادایی او برای این دلم دارد
                           نمی‌دانستم کاین عشق است یا سودا یا هوّا
تو را غم‌ها نباشد با دل ای «ستار»
                          کاخر عشق آید آن سزاوار دلبر زیبا
          
                        ادرس وب سایت به شرح زیر است

              http://sarbazitk.10r.ir/

                     

 
 
                       ملک ریسیی ۲۰۱۲/۱/۱۴

اهنگ Shahjan Dawoodi

    Track 01
    Track 02
    Track 03
    Track 04
    Track 05
    Track 06
    Track 07
    Track 08

Gulab Jumma

         Gulab Jumma (Arman)
                                                                              
    Biyet Mani Belah (Ijaz Bazag)
    Cheya zarah dillha hass(Raheem raj)
    Dillha wati raza goshan(Zubar muktar)
    Ho bah wafa ha dost(Nazir nadil)
    Ho matlabi ho bah wafa(Amjid raheem)
    Man tara data dill (Maqbool anwar)
    Mani dill hani ha borta(Manzoor murad)
    Mudam man jada dillha(Kadeer rachar)
    Pada nahe shaleng gazam(Manzoor bismil)
    Wadara shap shatan bala(Halim zamarni)

'پنیرباد' گیاه بومی سیستان و بلوچستان با خواص دارویی و كاربرد صنعتی

'پنیرباد' گیاه بومی سیستان و بلوچستان با خواص دارویی و كاربرد صنعتی
زاهدان- 'پنیرباد' كه در زمره گیاهان دارویی منطقه بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود و از دیرباز بومیان منطقه از آن برای درست كردن پنیر بهره می گرفتند، خاصیت دارویی نیز دارد و گفته می شود سرطان را درمان می كند.

به گزارش ایرنا، این بوته جزو پوشش گیاهی شهرستانهای سراوان، ایرانشهر، سرباز، سیب و سوران، زابلی و حوالی زاهدان بویژه در منطقه اسكل آباد به شمار می رود و در دشت و دامنه كوه به وفور می روید.
این بوته جنگلی در تمام فصول سال سبز است و در اوایل تابستان میوه آن به ثمر می رسد و در برخی كتابها از این گیاه به نام 'ویتانیا' نیز یاد شده است.
'پنیرباد' دارای برگهای گوشتی و سبز رنگ است كه از خاك در برابر طوفان نیز محافظت می كند.
شاخه های این گیاه منشعب و سفید رنگ، برگهای آن چرمی، سخت و نیزه ای است و میوه های كروی و زرد رنگی دارد.
مدیركل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در این باره می گوید: این گیاه، بومی مناطق جنوب شرق كشور بویژه منطقه بلوچستان است كه از دیرباز بومیان منطقه از میوه و بذر آن به عنوان 'مایه پنیر' برای درست كردن پنیر محلی بهره می برده اند.
'نبی یاری' افزود: بومیان پس از خشك شدن بذر یا میوه این گیاه آن را می كوبیدند و از پودرش به سبب داشتن خاصیت انعقاد شیر به عنوان مایه پنیر استفاده می كردند.
وی بیان كرد: بذر و برگ پنیرباد نیز خاصیت ضدسرطانی دارد و به همین منظور اكنون یك گروه تحقیقاتی از سوی شركت خصوصی در اصفهان برای مطالعه بر روی این گیاه، فرآوری و بهره گیری از خاصیت دارویی آن اظهار تمایل كرده است.
او افزود: سالانه می توان در اوایل فصل تابستان قریب 200 تن 'پنیرباد' از منطقه بلوچستان برداشت كرد.
وی بیان كرد: تاكنون از این گیاه در داخل استان استفاده صنعتی نشده و بهره گیری از آن تنها جنبه عمومی دارد.
او گفت: اداره كل منابع طبیعی در نظر دارد با بهره گیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای استفاده مطلوب از این گیاه اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.
سرپرست گروه زیست شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز از فعالیت تحقیقاتی برای كاشت و تكثیر گیاه بومی 'پنیر باد' در آزمایشگاه كشت بافت گیاهی كه طی 10 روز آینده در این دانشگاه افتتاح می شود، خبر داد.
'جعفر ولی زاده' به خبرنگار ایرنا گفت: 'پنیرباد' یكی از گیاهان بومی منطقه بلوچستان است كه بخاطر داشتن خاصیت انعقاد شیر، از سوی افراد محلی به عنوان مایه پنیر مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: با توجه به اینكه در ایران از مایه پنیر حیوانی كه حجم عمده آن از مواد خارجی وارداتی است استفاده می شود، می توان با تولید انبوه این گیاه را جایگزین مایه پنیر حیوانی كرد.
منطقه بلوچستان به ویژه شهرستان خاش دارای انواع گیاهان دارویی است كه بهره برداری مطلوب از آنها می تواند موجب درآمدزایی و رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی برای بومیان شود. امید است در آینده نزدیك شاهد شناسایی و بهره برداری مطلوب از همه نوع پوشش گیاهی منطقه و سرمایه گذاری مطلوب در این زمینه باشیم. ك/4

         تصاویر زیبا از شالیزارهای قصرقند

                                تهیه و تنظیم عبدالستار ملک ريسيي

تغییر  ادرس وبلاگ  + مصاحبه کوتاه  یه وبلاگ نویس برتر بلوچستان

 سلام علیکم دوستان و سروران گرامی ادرس وبلاگ تغییر یافت

              هر کسی خواست  ادرس وب ما را اصلاح کنه

     http://www.sarbazeytk.760.ir/

مصاحبه کوتاه  یه وبلاگ نویس برتر بلوچستان محمد انور جدگال با مدیریت دو وبلاگ

                              ادرس وبلاگ به شرح زیر است .                           

همینجا که هست خوبه. بالا رفتن خطرناکه ممکنه بخورم زمین. البته شوخی کردم. من از کودکی یکی از تفریحاتم از درخت بالا رفتن بوده و هست.

بعضی وقتا دوست دارم وبلاگم خیلی پر خواننده تر باشه. مثلا وقتی که برای یه نوشته وقت میذارم و تحقیق و جستجو می کنم و بعد از فکر و تلاش نوشته ام رو می نویسم و بعد از چند روز می بینم توجهی به نوشته ام نشده حسرت می خورم که کاش وبلاگم پر خواننده تر بود.

اما در کل از وبلاگم راضیم. بیشتر از بالا رفتن وبلاگ خودم دوست دارم دیگران وبلاگ داشته باشند. خیلی ها را تشویق به نوشتن کرده ام. خیلی از دوستان و آشنایان را دیده ام که افکار جالب و مفیدی دارند اما امکان در میان گذاشتن افکارشان با دیگران وجود ندارد. خوشبختانه تا به حال چند نفر از اقوام و دوستان به این امر مشغول شده اند. دوستان زیادی دارم  که وبلاگ می نویسند.

از صفر تا بیست به وبلاگت چه نمره ای میدی؟

خب نمره بیست که دوست داشتنی تره ولی فکر کنم نمره ۱۸ براش بهتر باشه. دلیل خاصی هم نداره.

فکر میکنی تو وبلاگت،  چه چیزی مخاطبت رو به خودش جذب میکنه؟

این رو خواننده ها بهتر می تونن بگن. ولی فکر کنم بعضی خاطرات بامزه قدیمی برای خواننده ها جالب باشه. همچنین اشتراک نظر من و خواننده ها ممکنه عاملی باشه که بعضی دوستان به طور دائم سر می زنند. ضمنا بعضی کار های تحقیقاتی که در مورد موضوعات تاریخی یا علمی انجام داده بودم و نتیجه شو توی وبلاگم گذاشته بودم خیلی مورد توجه بعضی دوستان واقع شد.

آیا فکر میکنی یک روزی وبلاگ نویسی رو تموم میکنی؟

نه اصلا دوست ندارم چنین اتفاقی بیفته. هر چند بعضی وقتا نوشتن خیلی سخته. ولی دوست دارم تا زنده ام و تا وقتی امکانات وبلاگ و اینترنت در دنیا وجود داره من وبلاگ نوشتن رو ادامه بدم. بعد از خودم هم دوست دارم این وبلاگ ادامه پیدا کنه. البته خوشبختانه آرشیو وبلاگ میتونه باقی بمونه حتی اگه نوشته جدید اضافه نشه. از تکنولوژی های آینده که خبر ندارم. ولی ترجیح میدم همین وبلاگ ادامه پیدا کنه. ممکنه روش اتصال به اینترنت و سرعتش و خیلی چیزای دیگه در آینده تغییر کنه. اما دوست دارم این وبلاگ بمونه.

الان توی میهن بلاگ مینویسی.  بلاگفا چه کاری رو انجام بده که بهتر و بهتر بشه و چه کاری رو انجام نده بهتره به نظرت؟

الان امکانات بلاگفا خوبه و من راضی هستم. ولی قبلا روی صفحه اول  بلاگفا اطلاعات بیشتری بود. مثل پرخواننده ترین وبلاگ ها، محبوبترین وبلاگها و غیره معرفی می شد که الان نیست. ضمنا تقسیم بندی وبلاگها بر حسب موضوع قبلا وجود داشت که الان فقط بر حسب کلمات کلیدی این تقسیم بندی وجود داره. به عنوان مثال تقسیم بندی سایت بلاگفا کاملتر و دقیق تره.

در مورد کلمات زیر، یه عبارت کوتاه هر چیزی که به ذهنت میاد رو بگو لطفا.

خدا: مهربان و بزرگوار و همه خوبی ها

عشق: یک احساس زیبا

انسان: کرامت

خورشید: گرما، رشد، زندگی

باد صبا: سخنی از دوست

انور: سعی می کنه پسرخوبی باشه

میهن بلاگ: واسطه خیلی از دوستی ها

فیسبوک: وقت تلف کنی

شعر: بیان احساسات

قلم: یه سلاح دوست داشتنی

از سر زمین ایران و بلوچستان: سرما، طبیعت زیبا، برف ۰دریا. کویر

آبی: سبز 

سوالی که دوست داری ازت پرسیده بشه؟

همین سوال هایی که پرسیده بودید خوب بودند. ضمنا دوست داشتم بپرسید آیا توصیه ای هم به دیگران دارید یا نه و همچنین مشکلاتی که وبلاگ نویسی رو تهدید می کنه چیه؟

و حرف آخر:

اول از همه عزیزانی که از گذشته تا به حال برای توسعه زیرساختهای اینترنت در ایران و بلوچستان زحمت کشیده اند تشکر می کنم. همچنین از شما و همه همکارانتون در میهن بلاگ و دیگر سایتهای خدمات وبلاگ که خیلی برای رشد و توسعه وبلاگ نویسی در ایران زحمت کشیده اند تشکر می کنم و ممنونم که امکان این مصاحبه با من رو فراهم کردید. همچنین می خواستم پاسخی هم به سوالی که در آخر خودم نوشتم بنویسم.

وبلاگنویسی فعالیت دوست داشتنی و دلچسبی است اما متاسفانه مشکلاتی هم وجود دارد. یکی از بزرگترین آنها محدودیتهایی است برای کسانی که حدود اخلاقی  را رعایت می کنند اما در معرض خطر فیلترینگ هستند. به عنوان مثال با فیلتر کردن بلاگ اسپات به یکباره هزاران وبلاگ خوب فارسی هم فیلتر شدند. عزیزانی هم بودند در همین سایت های وبلاگ فعالیتهای بسیار سالمی انجام می دادند ولی متاسفانه به خاطر محدودیت ها و سو تفاهم های ایجاد شده سختی زیادی کشیدند. از این بابت خیلی متاسفم.

دو تا توصیه هم به خوانندگان وبلاگها داشتم. که اگر خودشون وبلاگ نمی نویسند نوشتن رو شروع کنند. شاید بشه گفت همونطور که آثار ادبی گذشتگان ما از مفاخر زبان و فرهنگ کشور ماست وبلاگ های ایرانی هم از نگهبانهای فرهنگ و زبان این مرز و بوم اند. وبلاگ مثل نماینده ای از انسانها در فضای مجازی است و هر چه نمایندگان بیشتری وجود داشته باشد این فرهنگ غنی تر به نسل بعد منتقل می شود.

توصیه دوم اینکه برای بهتر شناختن یک وبلاگ بهتره هم وبلاگ نویسان به نوشته های برتر خودشون ارجاع بدن و هم خوانندگان آرشیو وبلاگها رو هم مد نظر داشته باشند. معمولا مجله ها و روزنامه ها در صفحه اول یا فهرست مجله نوشته های برتر مجله رو معرفی می کنند اما با آخرین نوشته یک وبلاگ نمیشه کل وبلاگ رو شناخت.

در پایان باز هم از شما تشکر می کنم و براتون آرزوی موفقیت می کنم.

باز هم تشکر میکنم که دعوت ما رو قبول کردی... سالم، شاد و پیروز باشی..

آقای انور جدگال و همه عزیزانی که وقت گذاشتید و نگاه مهربونتون رو به این مصاحبه اختصاص دادین از یکایک شما عزیزان نیز کمال تشکر و قدردانی رو دارم .امیدوارم که در تمامی مراحل زندگی موفق و موید باشید و ایام به کام شما عزیزانم باشه .همیشه شاد و همیشه خنده بر لبانتون باشه

            با سپاس فراوان ملـــــــــــــــــک ریســـــــــیی

گیاهان دارویی  بلوچســــــــــــــــــتان

                        گیاهان دارویی  بلوچســــــــــــــــــتان

حتما شما هم در اطراف شهر و روستای خود و در کنار جاده ها و در بلندی کوه ها و در حاشیه ی رودخانه ها و... گیاهان زیادی را دیده اید و سرسبزی حاصل از آن ها آرامش خاصی را به شما داده است ولی توجه خاصی به آن ها نکرده و همه را به یک دید نگاه می کرده اید.

تا به حال فکر کرده اید که این گیاهان آن جا چه می کنند و حکمت آفرینش آن ها چیست و چرا این همه سیستم پیشرفته ی ریشه تا گل را در آن بیابان یا کوه جا گذاشته اند؟! اما اگر از افراد با تجربه و کهن سال سؤال کنیم، برای اکثر   آن ها استفاده هایی را خواهند گفت و اشاره به حکمت خدا خواهند کرد.

استفاده از گیاهان دارویی در منطقه ی بلوچستان از دیر باز بین مردم رواج داشته است و مردم این منطقه با توجه به محرومیت و نبود امکانات بهداشتی و پزشکی در این زمینه، حتی تا چند دهه جلوتر در جهت درمان و سلامت خود، گیاهان دارویی را تنها عنایت خداوند به خود می دانستند و از آن ها طبق تجربیات گذشتگان و با دستورالعمل های خاص استفاده می کردند.

اما امروزه با پیش رفت جهانی در زمینه ی بهداشت و علوم پزشکی، استفاده از گیاهان دارویی محلی به گونه ای رو به کم رنگ شدن است. ولی هنوز در مناطقی که از مراکز بهداشتی دور هستند، اولین قدم اورژانسی در بهبود بیمار، استفاده از جوشانده ها و تلخه های محلی است.

به گونه ای نمی توان گیاهان دارویی را از زندگی مردم حذف شده دانست، چون گیاهان دارویی به وسیله ی پژوهشگران و محققان به صورت علمی بررسی می شوند و خواص و ترکیبات آن ها به طور دقیق شناسایی شده به صورت داروهای آزمایش شده و مؤثر در اختیار مردم قرار می گیرند.

در زیر نام چند گونه از گیاهان دارویی مهم منطقه ی بلوچستان را نام می بریم:

نام محلی

نام علمی

تیره

استفاده های دارویی و محلی

خصوصیات ظاهری

گلدر

 

OTOSTAGIA

LAMIACEA

نعناع

در آرام بخشی به دردهای مفاصل و کمر درد و نیز در هنگام زایمان استفاده می شود.

گیاهی ست بوته ای و   درختچه ای با ساقه خاردار

 

اشورك (اژورک)

RHAZYA STRICTA

گیش برگ

خرزهره

از شیره ی آن در دندان بندی و درآوردن دندان کودکان، از میوه تازه و نرسیده جهت رفع برق گرفتگی چشم و آفتاب زدگی، از جام گل به صورت معکوس جهت رفع تشنگی در بیابان.

درختچه ای با ارتفاع

 100- 50 که در نواحی گرم و خشک می روید.

بو مادران

ACHILLEA

ASTERACEA

کاسنی

در هنگام دل درد ودل پیچه ی ناشی از اسهال و نیز در درمان دیابت استفاده می شود.

علفی و یکساله، گیاهی معطر و خوشبو با گل های زرد رنگ

اِزگند

THYMUS

آویشن

LAMIACEA

نعناع

در رفع یرقان و زردی، فعال کردن کبد، سیاه سرفه، جلوگیری از حالت تهوع، در در مان سرفه و چرک سینه.

علفی ویکساله و گیاهی معطر و خوش رایحه که در ارتفاعات می روید.

کلپورگ

TUCRIUM

کلپوره

نعناع

 

علفی ویکساله –  برگ های متمایل به سفید و کرک دار

دان چمّی

(مور)

SALVIA

مریم گلی

نعناع

گذاشتن بذر آن در چشم، غبار و خاشاک را به طرف خود جذب می کند.

عفونت های مجاری تنفسی،سوء هاضمه،التیام زخم

علفی و بوته ای، ساقه ی چهار گوشه، میوه ی قندی و بوی خوش.

درنّگ

ARTEMISIA

افسنطین

ASTERACEA

کاسنی

نارسایی کبد، کم خونی، دفع کرم روده، یرقان، آرام بخش

گیاه معطر و خوشبو،برگ های ریز و گیاهان بوته ای.

سلام به داداشی و ابجیا عزیز ممنون از حضور سبز همیشگیتون  ازتون ممنون هستم که به بنده لطف و مهربانی داری همیشه سر می زنی حال احوالم جویا هستی و با کامنتهای زیبایتون خوشحالم می کنی هر کجا نکته جهان هستی برایتون ارزوی موفقیت  دارم  این دفعه  عکسهایی که خودم با موبایل گرفتم برایوتن گذاشتم که خوشتون بیاد . با سپاس فراوان برادرتون عبدالســـــــــــــتار ملک ریسیی

            این تصویر  هم پسر گل سبحان جان برادر زاده ام  است .

          بقیه  عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید .

ادامه نوشته

بعضي از شهرستانهاي بلوجستان+ عكس

بلوچستان از۷ شهرستان، ۲۵ شهر، ۲۷ بخش و۷۷دهستان تشکیل شده است. شهرستانها عبارتند از: ایرانشهر – خاش – زاهدان – سراوان –سرباز- چابهار – نیکشهر.

۱-    زاهدان:

بزرگترین شهر بلوچستان ایران است. بطور کلی طبق برآورد دکتر کرامت الله زیاری زاهدان دهمین کلانشهر بزرگ ایران است که به سرعت رشد می کند و جمعیتی بالغ بر یک میلیون ایرانی اکثرا بلوچ و شمار کثیری از مهاجران افغانی را در بر دارد. این شهر حدود ۳۹۵۲۱ کیلومتر مربع وسعت دارد. از شمال به کویر لوت و زابل از مشرق به مرزهای افغانستان و پاکستان از جنوب به شهرستان خاش و سراوان و ایرانشهر و از مغرب به شهرستان بم محدود می گردد. اختلاف ساعت آن با تهران ۳۶ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۹۷ متر است. فاصله آن تا تهران ۱۶۱۷ چابهار ۷۵۶ ایرانشهر ۳۶۶ خاش ۱۹۵ میرجاوه ۸۴ زابل ۲۱۶ و نصرت آباد ۱۰۴ کیلومتر است. در اوایل پادشاهی فتحعلی شاه قاجار در محلی که اکنون زاهدان است چاه آبی بود که راهزنان پس از حمله به کاروانها و چپاول دارایی و سرمایه آنها در آنجا استراحت می کردند. این منطق که مملو از درختان گز بود دزد آب نام داشت. در سال ۱۲۷۷ هجری شمسی یکی از ساکنان آن حدود به نام مراد به اتفاق فرزندانش در آنجا کاریزی احداث کرد که موجب رونق اندکی در آن گردید. پس از کشیده شدن راه آهن کویته به زاهدان همزمان با جنگ جهانی اول توسط انگلیس تجارت بین ایران و هند از همین نقطه شروع گردید. و شهر را رونقی صد چندان داد. و در زمان رضا شاه به پیشنهاد تیمسار امان الله جهانبانی به اسم زاهدان تغییر نام داد. این شهر دارای سه بخش  به نامهای مرکزی میرجاوه و نصرت آباد و ۶ دهستان به نامهای انده با وسعت ۱۱۹۰ لادیز ۲۴۲۷ شورو ۲۷۳۰ حرمک ۴۴۳۸ کورین ۸۱۹۳ حومه ۹۳۷ کیلومتر مربع است . سه نقطه شهری آن زاهدان میرجاوه و نصرت آباد هستند. از نقاط توریستی و دیدنی آن منطقه لادیز متعلق به دوره پارینه سنگی قلعه لادیز غار و آبشار لادیز پارک ملت زاهدان مجتمع تفریحی براسان باغ خانواده موزه مردم شناسی کتابخانه پروفسور کامبوزیا ساختمانهای قدیمی پست و دادگستری با معماری سبک هندی مسجد مکی بزرگترین مسجد اهل سنت در ایران  مسجد جامع و مساجد ریبای دیگرچهارراه رسولی و دیگر نقاط دیدنی هستند.

۲-    چابهار:

جنوبی ترین شهرستان بلوچستان است که در فاصله ۷۵۶ کیلو متری زاهدان قرار دارد. این شهر در زمانهای قدیم “  تیس” نام داشته که در حال حاضر خرابه های آن در ۵ کیلو متری چابهار امروزی به جای مانده است . بندر تیس در آن ایام اهمیت و اعتبار فراوان داشت و یکی از مراکز مهم تجاری کرانه های دریای عمان بود، ولی در قرن گذشته در اثر کم توجهی از رونق آن کاسته شد.  در سالهای پس از انقلاب به علل مختلف ، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت .اینک بندرچابهار اهمیت سوق الجیشی ممتازی دارد و در حال حاضر یکی از مناطق آزاد تجاری ایران محسوب می شود .  چابهار یکی از دیدنی ترین مناطق بلوچستان است.  سواحل زیبای دریای عمان و دریای بزرگ اسکله شهید بهشتی پزم گواتر گل فشان در کهیر  جنگل های حرا که گویی درختان سر بر آورده از آب هستند مقبره سید غلامرسول درخت کهن سال مکرزن غار تیس مقبره های باستانی چابهار که به چند هزار سال قبل تعلق دارند و کتیبه های کهن این شهر قلعه قدیمی تیس قلعه پرتغالی ها و نقاط دیدنی و سیاحتی بسیار فراوان دیگر.

-    جنگل ها و بیشه های دریایی: همانند سایر نقاط مشابه طبیعت چابهار در کنار دریا و بین دریا تا ساحل بسیار دیدنی است جنگل های دریایی در محل ریختن رودخانه ها به دریا یا مناطق دلتا بوجود می آیند. این جنگل ها در هنگام مد و بالا آمدن آب دریا همچون درختان بیرون زده از اب هستند و در هنگام  جزر تنه  آنها نیز از آب بیرون می آید و منظره دلپذیری بوجود می آورد. جنگل های حرا در چابهار بیش از ۲۰۰ هکتار وسعت دارند. این جنگل ها در حدود ۱۵۰ کیلومتری شهر چابهار در گواتر هستند.

-    گل فشان : در ۹۰ کیلومتری شهر کنارک  و منطقه کهیر قبل از روستای تنگ تپه های بسیار جالبی وجود دارد. یکی از این تپه ها همانند آتشفشانی از گل عمل می کند. تپه های دیگر نیز در گذشته چنین بوده اند. دهانه این گل فشان در حدود چند سانتی متر بوده و در هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ۳ الی ۵ لیتر گل را توام با لرزش زمین به دهانه پرتاب کرده و این گل بر روی شیب موجود می لغزد که منظره ای زیبا و دیدنی است.

-    مقبره سید علامرسول: سید غلامرسول از بزرگان عهد تیموری است که مقبره وی در شهرستان چابهار قرار دارد.

۳-   خاش:

شهرستان خاش با مساحت ۲۱۱۵۳ کیلومتر مربع ۱۲ درصد خاک بلوچستان را تشکیل داده و تا زاهدان ۱۷۶ کیلومتر فاصله دارد. دارای  سه بخش مرکزی نوک آباد و ایرندگان می باشد از نقاط شهری آن خاش نوک آباد و ایرندگان هستند. مهمترین دهستانهای آن عبارتند از سنگان نازیل کارواندر افضل آباد کوشه تمندان گوهر شهر ده قلعه و اسکل آباد . جمعیت ان بالغ بر ۱۳۰۰۰۰ نفر است که بیش از ۴۰۰۰۰ نفر آنها در شهر خاش ساکن هستند.خاش خوش آب و هواترین نقطه بلوچستان بوده و زمین های کشاورزی بسیار حاصلخیزی دارد. گرچه تاریخ اسکان مردم در خاش به قبل از اسلام می رسد ولی نقطه شهری خاش در زمان نادر شاه افشار اهمیت بیشتری یافت. وی با انتصاب یکی از بلوچ های با نفوذ منطقه به نام  میر بایی خان که همسرش از  نوادگان فتحعلی شاه قاجاربود  به حکومت خاش راه زنان را سرکوب کرد . میر بایی خان قلعه ای در خاش بنا نمود که مرکز حکومت وی در سرحد گشت و این باعث ترقی شهر خاش گردید. نقاط دیدنی شهر خاش عبارتند از: کوه تفتان یا کوه چهل تن  بزرگترین آتفشان نیمه فعال ایران با ارتفاع ۴۰۴۲ مترکه در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شرق خاش واقع شده است و گاز و بخار از دهانه آن متصاعد می شود که در اطراف دهانه مقادیر زیادی گوگرد وجود دارد و سالانه بیش از ۲۰۰۰۰ ورزشکار از آن صعود می کنند. دریاچه زیبا و دیدنی سر دریا در بالای قله تفتان قلعه حیدر آباد و کمال آباد و قلعه ناصری مناره مسجد جامع خاش مسجد جامع اهل سنت قبرستان چند هزار ساله هفتاد ملا درخت کهنسال سرو سنگان(میر عمر) درخت کهنسال روستای دهپابید چشمه آبگرم تفتان و دره های سرسبز و زیبای آن چون تمین سنگان تمندان خلبند روپس و.. قلعه میر رضایی در نازیل و نقاط دیدنی بسیار دیگر.

۴-   سراوان:

سراوان در شرق و مرکز بلوچستان قرار دارد فاصله آن تا زاهدان بیش از ۳۲۰ کیلومتر است  و یکی از معروفترین شهر های گذشته منطقه می باشد. این شهرستان دارای سه نقطه شهری ۵ بخش و ۱۳ دهستان است. شهرهای آن سراوان جالق و سوران هستند. جمعیت شهر ستان ۱۷۲۱۴۹ نفر است که ۴۱۱۷۷ نفر در خود شهر ساکن هستند. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۸۰ متر متوسط دمای سالانه ۲۰ درجه متوسط میزان بارندگی ۱۰۰ میلی متر است. آب و هوای آن بسیار گرم بوده و خاک آن دارای مقدار زیادی رس است که موجب شده تا در گذشته و حال صنعت سفالگری و کاشی تزئینی در روستاهای آن رونق زیادی داشته باشد. از جمله روستاهای پیشرو در سفالگری کلپورگان است که سفال آن به نقلط بسیاری صادر می گردیده است. نقاط باستانی بسیاری در این شهر یافت شده اند از آن جمله خزانه مهتاب کلاتک اپسیچ   روباهک  تپه های باستانی  میر مراد و سید عمر قلعه سب قلعه کنت  روستاهای تاریخی گشت و مدرسه قدیمی آن روستای کوه ون کوهک نقش های بر روی سنگ در دره نگاران و مهرگان کشتگان باغات نخیل و چشمه های زبیای آهوران. یکی از قدیمی ترین نقاط سروان جالق است. جالق محل سکنی اولیه یعقوب لیث و مامن اصلی عیاران همراه وی بوده که قلعه های مربوط به یعقوب لیث و صفاریان در این شهر موجودند.

۵-   ایرانشهر:

ایرانشهر قدیمی ترین شهر بلوچستان و بزرگترین شهر منطقه مکران و پایتخت (قدیم) آن بوده است. نام قدیم این شهر پهره بوده که به معنای شهر بزرگ و وسیع می باشد. ارتفاع آن از سطح دریا ۵۵۶ متر است.متوسط سالانه دما ۲۳ درجه که در تابستان ها به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد. میزان بارندگی در این شهر۱۱۸ میلی متر در سال بوده و از نقاط لرزه خیز استان به شمار می آید. این شهرستان دارای دو نقطه  شهری بنامهای ایرانشهر و بمپور ۶ بخش و ۲۱ دهستان است. جمعیت شهر ایرانشهر ۷۶۹۵۹ نفر است و شهرستان ایرانشهر بیش از ۲۹۶۰۰۰نفر جمعیت دارد.

بمپور: این ناحیه در ۲۲ کیلو متری غرب ایرانشهر قرار گرقته است. رود خانه با اهمیت بمپورکه ازکوه های شمال شرقی ایرانشهر(ایرندگان ودامن) سر چشمه می گیرد،از جنوب بمپوربه طرف غرب جریان می یابد ودر انتها به هامون جازموریان میریزد.

بمــــــــپور ناحیه ی جلگه ای است که ۵۱۰ متر ازسطح در یا ارتفاع دارد و ارتفاعاتی در حدود ۱۷۰۰ متر زمــــینهای جنوبی آن را پوشانده است. آب و هوای آن به طور کلی گرم و نسبتا مرطوب است که از مراکز عمده‌ صادرات خـــــرما ، تره بار وغلات محسوب می شود.

بمپور از چندین آبادی به هم پیوسته تشکیل شده است .از قدمت این شهر اطلاع دقیقی در دست نیست  و شهرت این محل به خاطر وجود قلعـه بمپور است که به عهدساسانیان تعلق دارد. جمعیت آن در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ نفر است.

نقاط دیدنی ایرانشهر عبارتند از : قلعه ناصری مربوط به زمان قاجاریه قلعه دوست محمد خان کوه بزمان آبگرم بزمان گل مورتی گز شاهان هامون جازموریان تپه های بمپور متعلق به عهد ساسانی قلعه دامن قلعه چهل دختر قلعه اسپیدز محل کشته شدن اشرف افغان در بین راه دلگان و بزمان و باغات و کشتزارهای وسیع این شهر.

۶-  نیکشهر:

این شهر دارای چهار نقطه شهری به نام های  نیکشهر قصرقند ، فنوج و بنت است  فاصله شهر نیکشر با زاهدان۶۸۰ کیلومتر می باشد . ارتفاع آن ۵۱۰ متر از سطح دریا و جمعیتش  ۱۴۸۹۰۱ که  بیش از ۱۰۰۰۰ نفر آن در خود نیکشهر ساکن هستند یکی از نقاط دیدنی بلوچستان بشمار می آید.  این شهرستان از نظر آب و هوایی گرم وخشک بوده  و دارای درجه حرارت متوسط ۲۵ درجه بالای صفر در روز است  میزان متوسط  بارندگی سالانه در این شهرستان حدود ۱۱۸ میلیمتر  می باشد  از نقاط دیدنی شهرستان نیکشر می توان از راسک  پیشین قصرقند هیچان و بنت نام برد . قلعه قدیمی نیکشهر قلعه چهل دختران قلعه قدیمی قصرقند درخت انجیر معابد و مکرزن و نپه های ماقبل تاریخ نیک شهر از نقاط به یاد ماندنی آن به شمار می روند.

۷- سرباز:

سرباز از زیباترین نقاط دیدنی ایران زمین به شمار می رود که در امتداد رود بزرگ سرباز قرار داشته و محصولات ان از خرما گرفته تا برنج دارای تنوع بسیاری است.  رودخانه سرباز زیست گاه یکی از عجیب ترین حیوانات حیات وحش یعنی تمساح پوزه کوتاه است. به گفته کارشناسان این تمساح بازمانده تمساح های مربوط به دوره مزوزوئیک یعنی حدود ۲۲۵ الی ۲۶۵ میلیون سال قبل است.  این حیوان در طی ۶۵ میلیون سال گذشته هیچ تغییری در ظاهر نداشته است . تمساح پوزه کوتاه دارای پوزه ای پهن با ۱۹ دندان در بالا و ۱۵ دندان در پایین است. پاها ی تمساح کوتاه و دارای ۵ انگشت با ناخن های بلند است.  رنگ آن زیتونی مایل به قهوه ای است. بزرگترین آنها به ۵ متر طول هم رسیده است اما به طور نرمال طولی حدود ۲ متر دارند. منطقه زیست آنها باهو کلات اکنون به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گریده است. این تمساحها که در زبان محلی به آنها گاندو گفته می شود بسیار کمرو و ترسو بوده در عین حال بسیار زیرک هستند . معمولا شبها به شکار می روند. غذای اصلی آنها پرندگان و پستانداران حول رودخانه می باشند ولی سابقه حمله به انسانها نیز وجود دارد.

                    تهيه و تنظيم عبدالستار ملك رئيسي

ديدار با بلوچهاي سرباز

ديدار با بلـــــــــــــــوچهاي ســــــــــــــــــــرباز

 

 ســــــرباز، سرسبزترين منطقه سيستان و بلوچــــستان است

اكوتوريسم و جاذبه‌ها: با اين كه راننده‌هاي سيستان و كاركنان اداره كل ميراث و گردشگري گفته بودند كه شب جاده‌هاي منطقه خطرناك است، ما شب‌هنگام به سوي سرباز حركت كرديم.

مي‌دانستيم سرباز سرسبزترين جايي است كه در استان سيستان و بلوچستان مي‌توان پيدا كرد. رودخانه مشهور سرباز باني تمدني در حاشيه‌اش شده كه قوم بلوچ نام دارند و در تقسيم‌بندي جغرافيايي و اجتماعي بلوچستان، بلوچ‌هاي «مك كوران» ناميده مي‌شوند.  دنباله مطلب ادامه مطلب را کلیک کنید.

            تصاویری زیبا  از شــــهرستان سرباز

 

                      تهیه و تنظیم  عبدالستار ملک ریسیی

ادامه نوشته

جشنواره شعر بسیج کشور فرصتی برای اهالی فرهنگ و ادب استان

امان الله تمنده رو

پنجم تا هفتم مهرماه امسال زاهدان میزبان جشنواره دو سالانه بسیج کشور است.

در این جشنواره بیش از ۲۰۰ نفر از شاعران کشور برای شعر خوانی و حضور در کارگاههای نقد شعر به زاهدان می آیند.علاوه بر شاعران ارائه‌ کننده اثر در جشنواره، 70 نفر از شاعران ملي کشور نيز در اين جشنواره حضور پيدا مي‌کنند و برخي از آنان به منظور برگزاري دوره‌هاي آموزشي شعر و نقد شعر به شهرستان‌هاي تابعه استان اعزام مي‌شوند.

در ايام برگزاري جشنواره، شب شعر سيستان و بلوچستان نيز برگزار مي‌شود و ضمن برگزاري جلسات شعرخواني و کارگاه‌هاي نقد شعر، از تعدادي از نخبگان فرهنگي استان نيز تجليل مي‌شود.

جدای از اهمیت این رویداد بزرگ فرهنگی برای استان سیستان و بلوچستان که می تواند به شناخت بهتر نخبگان ادبی کشور و مسئولان شرکت کننده در جشنواره از سرزمین ماسه و حماسه و دیار نخل و آفتاب بیانجامد و تصورات نادرستی که از منطقه در ذهن برخی از آنان وجود دارد را اصلاح یا تعدیل کند٬ برگزاری یک جشنواره ادبی کشوری در شهر زاهدان فرصت مناسبي براي مردم و هنرمندان استان است تا از حضور شاعران مطرح کشور در خطه دلاور پرورشان استفاده و از شنیدن اشعار زیبا لذت برده و روح و جسمشان را آرامش ببخشند. 

به بهانه اين رويداد فرهنگي، فرصت را مغتنم شمرده و به برخي مشكلات شاعران و جامعه هنري استان اشاره مي كنم شايد كه متوليان امربذل توجهي نموده و نيم نگاهي به مشكلات توليد كنندگان آثار فرهنگي و هنري بياندازند.كساني كه جشنواره ها و همايش ها بخاطر توليدات آنان و اهداف مسوولان برگزار مي شود.

سیستان و بلوچستان هم در سیستان شاعران مطرحی دارد که به لهجه زابلی شعر می سرایند هم در بلوچستان شعرای بزرگی دارد که اغلب به زبان بلوچی شعر می گویند و متاسفانه به جز تعداد محدودی از آنان، اغلب در آسمان شعر و ادب پارسی ناشناخته مانده اند. این جشنواره فرصت مناسبی است که شاعران استان با شرکت در جلسات شعر خوانی و کارگاههای نقد شعر و معاشرت و آشنایی با شاعران مطرح کشور مجالی برای مطرح شدن پیدا کنند و با تعاملات بعدی با آنان جایی در عرصه گسترده ادبیات کشور پیدا کنند.

هم اکنون کتاب های شعر شاعران بلوچی سرای استان به جهت پاره ای از مشکلات و اخذ مجوز چاپ و شابک و ..در کشور پاکستان به چاپ می رسد که هم جلوه مناسبی برای کشورمان ندارد و هم  ناشناخته ماندن شاعران استان در داخل کشور را استمرارمي بخشد.بررسی مشکلات چاپ کتب ٬ مشکلات مجوز انجمن های شعر و ادب و شرکت در جلسات شعرخوانی و بررسی شعر دیگر مناطق کشور می تواند از برنامه های جانبی جشنواره شعر باشد.

نكته بعدي كه لازم است در اينجا به آن اشاره شود  لزوم توجه به معيشت شاعران و اصولا قشر هنرمند است. همه مي دانند كه يك هنرمند براي توليد يك اثرادبي يا هنري ساعتها و گاهي روزها و هفته ها وقت صرف مي كند و بسياري شبها مجبور است تا صبح به تفكر، نوشتن ، سرودن يا نقاشي كردن بپردازد .به اين معني كه همانند افراد عادي جامعه نمي تواند كار و امرار معاش كند و لازم است جامعه او را با همان روز خوابي ها و شب بيداريها ، پريشان حالي ها ، سر و ريش نامرتب ، چهره سيگار به لب و نگاههاي ممتد به دور دست قبول كند و بداند كه هنرمندان افرادي متفاوت ازاقشار عادي جامعه هستند.كساني كه بيشتر فكر مي كنند ،كمتر غذا مي خورند ، دغدغه هاي اجتماعي دارند ،داراي روحياتي لطيف و شكننده هستند و اصولا از دروغ و دغل بيزار و گريزانند.جامعه ما بايد ظرفيت آن را داشته باشد كه نگذارد هنرمندان آن يعني بخشي از عقلا و متفكران قومشان دچار مشكلات مادي و به تبع آن مشكلات روحي شوند و يا خانواده شان به دليل غير معمول بودن سبك زندگي عضو هنرمندشان دچار مشكلات شده و خودشان نيز زودتر از موعد بر اثر تنگدستي و مشكلات زندگي فرسوده و فنا شوند همانند آنچه كه در سالهاي اخير ديديم و بسياري از هنرمندان نامي استانمان در تنگدستي و بيماري و با دلي شكسته از ميان ما رفتند بدون اينكه ما يا مسئولي را ككي بگزد. بايد بدانيم كه هنرمندان كساني هستند كه زيبايي و لطافت را به زندگي ما هديه مي دهند، از صداي آنان ، از نقاشي و اشعارشان و از موسيقي و روح بزرگشان لذت مي بريم و بايد وظيفه خود بدانيم كه رسيدگي بيشتري به آنها بكنيم و بدانيم كه بزرگان ما گفته اند : هنرمند هر جا رود قدر بيند و بر صدر نشيند... ((بلـــــــــــــــــوچ ارتباط ))

                               تصاویری از روستای ایتک

       تهیه و تنظیم عبدالستار ملک ریسیی ایتک

گلبانگ بلوچستان در سوئد

 گلبانگ بلوچستان در سوئد

رستم میرلاشاری، زاده بلوچستان ایران، ۱۸ سال است که در سوئد به سر می‌برد و ۱۵ سال است که یک گروه موسیقی از هنرمندان بلوچستان ایران، آفریقا و اروپا با نام «گلبانگ» برپا کرده است.
این هنرمند تحصیلات خود را در رشته موسیقی ملل در دانشگاه استکهلم، پایتخت سوئد، به پایان رسانده و در حال حاضر در همین دانشگاه مشغول کار است.


رستم میرلاشاری در گفت‌و‌گو با رادیو فردا با اشاره به این موضوع که از آمیزش و هم‌نشینی فرهنگ‌ها است که فرهنگ جهانی بارور می‌شود، از هدف‌ها و تلاش پیگیر خود در تلفیق موسیقی بلوچستان ایران با موسیقی بومی و محلی دیگر ملیت‌ها، می‌گوید: «‌هدف من از تلاش در ارتباط با موسیقی این است که بتوانم موسیقی بلوچستان ایران که با آن بزرگ شده‌ام را با موسیقی سایر ملل بیامیزم. روبه‌رو شدن فرهنگ و موسیقی ملل مختلف این امکان را می‌دهد که هم برای رشد خود از آنها کمک بگیریم و هم برای شناساندن موسیقی و فرهنگی که با آن بزرگ شده‌ایم و احساس می‌کنیم این موسیقی و فرهنگ چیزی دارد که می‌تواند مورد علاقه و توجه دیگران قرار گیرد. »

وی در ادامه می‌افزاید: «بر اساس این فلسفه، وقتی من در استکهلم فعالیت‌های موسیقی خود را آغاز کردم به همراه تعداد دیگری از علاقمندان به این فلسفه، گروه "گلبانگ" را تشکیل دادیم و موفق شدیم موزیسین‌های خوبی را گرد آوریم که هر کدام ریشه در یک گرایش موسیقیایی داشتند. وقتی روی گرایش موسیقیایی تکیه می‌کنم منظورم موسیقی فولکلور ملت‌های مختلف است. به اعتقاد من این تلاش موفق بوده و به همین خاطر ما توانسته‌ایم ۱۵ سال فعالیت کنیم، موسیقی تولید کنیم، مورد توجه رسانه‌های جمعی قرار بگیریم و تورهای مختلف داشته باشیم. »

رستم میرلاشاری در ادامه گفت‌وگو با رادیو فردا به ویژگی‌های این نوع موسیقی اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌ بدون شک موسیقی بلوچی تحت تاثیر موسیقی‌های دیگر قرار دارد ولی در عین حال قائم به ذات خود است و ویژگی‌های خاص خود را دارد. گرایش‌های مختلف در این موسیقی به وفور یافت می‌شود، ولی بدون شک به موسیقی ایرانی بیشتر از موسیقی هندی نزدیک است. »

رستم میرلاشاری، موسیقی دان از بلوچستان ایران، با حمایت دانشگاه موسیقی شهر استکهلم همه ساله دست به برگزاری یک جشنواره جهانی موسیقی می‌زند و هر سال به دعوت او یک گروه موسیقی از ایران نیز دراین فستیوال شرکت می‌کند.


برگرفته از رادیو فردا

تهیه و تنظیم عبدالستار ملک ریسیی ایتک

چابهار، تولد تابستانی لاکپشت های دریایی را جشن می گیرد

گروه محیط طبیعی؛ میلاد جهانتاب: يک بچه لاک‌پشت، پوزه کوچک و سياه خود را از ميان دانه‌هاى ماسه بيرون مى‌آورد کمى آرام مى‌گيرد و بدون کمترين جنبش بي حرکت مى‌ماند، سر را تا زير چشم‌ها از ماسه بيرون مى‌آورد مثل اينکه اطراف را مى‌پايد و بررسى مى‌کند .



نوزادان لاکپشت دریایی در همان شب تولد خود به طرف روشنترين افق يعني دريا حرکت مي کنند. بچه لاک پشتها بي دفاع ترين نوزادان جانوران دريايي هستند. تخمين زده شده که تنها يک درصد از بچه لاک پشتهاي دريايي به سن بلوغ مي رسند.
شاید یک کاکایی در اطراف به کمین نشسته، پس باید مواظب باشند. دقايقى طولانى ممکن است فقط کمی از سرشان را بیرون بیاورند و در همين حالت بمانند، بدون اينکه کوچکترين حرکتى داشته باشد.
گاهى در اين فاصله يکي دو بچه لاک‌پشت ديگر نيز سر از ماسه‌ها درمى‌آورند. ممکن است چند بچه لاک‌پشت در کنار هم دقايق طولانی در حالى‌ که فقط سرهايشان از ماسه بيرون آمده همچنان بى‌حرکت باقى بمانند.
سرانجام زمانى که يک يا چند لاک‌پشت به حرکت درمى‌آيند مثل اينکه حرکت سطح ناگهان باعث جنبش لايه‌هاى زير شده باشد، ده‌ها بچه لاک‌پشت به يکباره با هم به سطح مى‌آيند. در اين حالت مانند آن است که چشمه‌اى مى‌جوشد، بچه لاک‌پشت‌ها در هم مى‌لولند و با عجله بيرون مى‌آيند و بلافاصله به سمت دريا به راه مى‌افتند.
متخصصان حيات وحش دريا معتقدند اين نوزادان را تنها درکى غريزى و حسى به سوى دريا مى‌کشاند و اين آغاز راهى دشوار همراه با خطرهاى بسيار براى آنهاست.
در آغاز بهار لاک پشتهاي دريايي که در دريا به سر مي برند شب ها از دريا بيرون مي آيند و به کمک باله هايشان به سختي خود را روي ساحل جلو مي کشانند. از خط مد دريا مي گذرند و در ماسه هاي ساحلي چاله هاي عميق حفر مي کنند. سپس چاله را با بيش از صد تخم سفيد و گرد در کمتر از نيم ساعت پر مي کنند و روي آن را با شن و ماسه مي پوشانند و به دريا بر مي گردند. همه اين مراحل نزديک به دو ساعت طول مي کشد.

آنها دوباره بازمی گردند
رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار در اين باره می گوید: فصل تخم‌گذارى لاک‌پشت‌هاى سبز در سواحل چابهار متفاوت با ديگر نوار ساحلي جنوب کشور است به گونه اي که طبق پايشهاي ميداني کارشناسان محيط زيست، لاک پشتها در فصول مختلفي جهت لانه سازي و تخمگذاري به ساحل مراجعه مي کنند و اين پديده حداکثر تا پايان سال ادامه مى‌يابد.
اشرف علی حسینی در ادامه می گوید: حدود 45 تا 60 روز طول مى‌کشد تا بچه لاک‌پشت‌ها سر از تخم بيرون آورند. دماى کم يا زياد، بر خروج ديرهنگام يا زودهنگام بچه لاک‌پشت‌ها از تخم و همچنين تعيين جنسيت آنها تأثير مى‌گذارد. هر اندازه دماى محيط تخم‌ها بيشتر باشد بچه‌هاى زودتر از ماسه‌هاى سر بيرون مى‌آورند و جنس آنها نيز ماده خواهد شد اما کاهش دما تأثير معکوس در اين فرايند دارد. طولانى‌ بودن زمان تخم‌گذارى لاک‌پشت‌ها موجب ايجاد تعادل ميان تعداد نر و ماده‌ها مى‌شود.
وی در مورد بازگشت شگفت انگیز لاکپشت ها پس از سالیان دراز می گوید:لاک پشتهاي نر هرگز به ساحل زادگاهشان بر نمي گردند ولي لاک پشتهاي ماده پس از رسيدن به سن بلوغ (معمولا پس از 30 سالگي) براي تخم گذاري به همان ساحلي بر مي گردند که در آن زاده شده اند و به احتمال بسيار همه تخم گذاريهاي بعدي نيز در همان ساحل زادگاه انجام مي شود.
نوزادان لاک پشت هاي دريايي سبز هنگام بيرون آمدن از تخم حداکثر طول بدنشان پنج سانتيمتر و وزن بدنشان کمتر از بيست گرم است. کاکايي ها پرستوهايي دريايي، حواصيل و انواع لاشخورها و حتي خرچنگها نوزادان لاک پشت ها را هنگام طي مسير لانه تا رسيدن به دريا تهديد مي کنند.


           تهیه و تنظیم عبدالستار ملک ریسیی ایتک

مختصری از واقعیت قتل یا غرق شدن نوجوان 17 ساله در رودخانه مزن کور پیشین

منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکراندرش مزید نعمت هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون بر می آید مفرح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمت شکری واجب از دست و زبان که برآید که از عهده شکرش به در آیدباران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده است.

عکسی که بالا مشاهده می نمایید در قسمت راست عکس محل به قتل رسیدن جوان ۱۷ ساله است.

و عکس سمت چپ عکس مدیر وبلاگ و نویسنده این گزارش است.

بله عزیزان من ماجرا از این قرار است که این نوجوان ۱۷ ساله معصوم  توسط دوستان ناخلف و ناباب خود بر اثر شدت ضربات از ناحیه پشت و قسمت گیج گاه بیهوش میشود و باعث می شود این جوان بیچاره کام مرگ را بچشد دوستان وی بادیدن چنین واقعه ی ترس براندام می شوند و به دنبال راه و چاره ای می گردند تا به نتیجه نامطلوبی دست پیدا می کنند و این جوان معصوم را که هنوز نیمه جانی از او باقی مانده و از شدت ضربات بر زمین افتاده بود و از گوشهای وی خون می آمد(بر اثر ضربات خونریزی مغزی کرده بود) دوستانش فکر کردند که مرده است او را کشان کشان به رودخانه انداخته و خودشان  را بی خیال از این ماجرا می کنند بی آنکه نگهبان پل شش یا هفت متری با آنها فاصله داشت او را در جریان نمی گذارند که یکی در رودخانه غرق شده یا اینکه چند متری به طرف آبنما مسیر راه جکیگور -پیشین چند نفر از بستگان این جوان  در حال پیکنیک و گردش بودند آنها را هم در جریان قرارنمی دهند و به خانه هایشان باز می گردند.

به گزارش دکتر کسی که بیرون از آب بمیرد و جسد او را اگه داخل آب هم بیندازند در قسمت های ششهای وی آب جمع نمی شود و اگر عکس این باشد در قسمت ششها و ریه ها  او آب جمع می شود بنابه گفته پزشک به نتیجه می رسیم که این نوجوان به قتل رسیده است زیرا جسد این جوان را زمانی که در عمق یک و نیم متری زیر آب بیرون آوردند( به گفته شاهدان عینی که بستگان اصلی وی بودند)شکمش خشک بی آنکه جره ی آب از دهانش بیرون بیاید مانند ماهی که بیرون از آب افتاده و خشک شده باشد بوده است نا گفتنی نماند خراشیدگیهای هم در قسمت پهلوی چپ و پاریدگی قسمت پشت گوش و خون آمدن گوش و بینی و ضرباتی هم ناحیه کمر نشانه قتل عمد می باشد. نه غرق شدن در آب یا بر اثر شیرجه رفتن و برخورد سنگ بر سرش اگر بر اسر شیرجه باشد اثرات ضربه وارد شده در سر و پیشانی او  نمایان می شد ولی اینگونه نیست صد درصد قتل صورت گرفته است این سخنانی که من نوشتم واقعیت و این نوجوان ۱۷ ساله زاهد فرزند بیبکر گاجی ساکن شهرپیشین و محله مند میتاپ و پسر خاله مدیر وبلاگ می باشد .

امروز خانواده قاتل و مقتول در دادگستری شهرستان سرباز راسک حضور داشتند و پیگیری و تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد و پرونده مقتول در دست برسی است قدم به قدم به واقعیت نزدیک می شویم   

دوستان عزیر قربانی شدن پسر خاله  مدیر وبلاگ  دهستان حیط برادران رندبلوچ

به من هم فشار روحی در وجودم تاثیر کرده

توسط دوستان نابابش فشار روحی و روانی در وجود من رخ داده است ناراحتی در جایی رسیده که کنترل کردن آن و وسوسه های شیطانی در در جلد هر آدمی قلمداد میکند به قول مولانا گلچین عالم چه با سلیقه است میچیند گلی که در عالم نمونه است خداوند متعال کسی را که دوست دارد نزد خود فرا می خواند نقاش و نقوش تمام عالم ازان خداوند است زندگی انسان مانند رازی است که در وجود هر آدمی نهفته است ولی خداوند جهانیان  تمام رازهای انسانهای خاکی باخبر است فرو بردن خشم و غضب در هنگام ناراحتی بزرگترین و عالی ترین پاداش در دنیا و آخرت را دارد.خرم آن روز کزین منزل ویران برویم/ دل و جان داده ز دست از پی جانان برویم .

سرانجام همه باید به خاک رفت/ خوشا آنکه پاک آمد و پاک رفت

همه فانی اند اوباقیست 

  •                       دهستان حیط برادران رندبلوچ

                            تهیه و تنظیم عبدالستار ملک ریسیی ایتک

    منم به نوبه خودم این مصیبت قربانی شدن پسر خاله  مدیر وبلاگ  دهستان حیط برادران رندبلوچبه  عزیز و خانواده محترمشون تسلیت عرض میکنم

    و از خداوند برای آن مرحوم آمرزش و علو درجات و برای بازماندگانش صبــــر آرزومندم .



                             ما را در غــــــــم خود شریک بدانید ...




                                             ملک ریسیی
  • غرق شدن یک نوجوان ۱۷ساله در رودخانه مزن کور پیشین

    غرق شدن یک نوجوان ۱۷ساله در رودخانه مزن کور پیشین

    دو روز پیش عصر مورخ ۱۳/0۶/90 یک پسر  ۱۷ساله به اسم " زاهد فرزند بیبگر گاجی " ساکن پیشین ،روستای " مندمیتاپ " هنگام شنا کردن در رودخانه مزن کور غرق شد .

    گفته میشود مرحوم همراه با دوستانش برای تفریح در زیر پل( در حال ساخت )واقع در رود خانه مزن کور مشغول شنا کردن بود که دوستانش چند متری باهاش فاصله نداشتندبه گفته بعضی ها که از واقعیت فاصله دارد وی هنگام شیرجه زدن به سنگ برخود میکند و بر اثر شدت ضربه وارد شده به سرش غرق میشود پس از چندی دوستانش که اثری از وی نیافتن با اینکه به نگهبان  که چند متری با آنها فاصله داشت در جریان قرار بدهند همراهشان را ترک و به طرف خانه هایشان بر می گردند پس از پیدا شدن جسد در عمق یک و نیم متری رودخانه حدود ساعت ۱۰ شب توسط بستگان وی  و گزارش به پاسگاه  و بعد از تشکیل پرونده  و دستگیری چهار نفر از همراهانش به پزشک قانونی شهرستان ایرانشهر منتقل میشود.

    این سحنه مشکوک اعلام شده و شایعات زیادی مبنی بر قتل این نوجوان شندیده میشود ولی هنوز توسط پزشک قانونی گواهی قتل صادر نشده و همراهانش به قید ضمانت شهدوست توسط پلیس آزاد میشوند. برای روشن شدن این حادثه تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد.

    دو روز پیش عصر مورخ ۱۳/0۶/90روز یکشنبه بود یک رهگذر بیگانه مردم شهر پیشین را باخبر می کند که یک نفر با لباس مشکی درحالی که لباسهای وی در کنار آب رودخانه گذاشته شده و اثری از او دیده نمی شود  چند نفر از اهالی شهر پی گیر این ماجرا شدند که در رودخانه  فردی غرق شده است حدود ۹الی۱۰ شب خبر به گوش خانوادهش رسید و جویای حال شدند و چندین نفر اطراف رودخانه را گشتند و اثری از وی پیدا نکردند و در قسمت های عمیق آب را می گردند و بعد از چند دقیقه از گشت و گزار در آب جسد را در عمق یک و نیم متری در نزدیکی پل جدید شهرپیشین نرسیده به آبنما در زیر آب پیدا می کنند و جسد در حالتی بود که شکمش خشک بود با وجود آنکه قطره ای از آب در شکم داشته باشد یا باد کرده باشد و در ناحیه پشت اثراتی از خراشیدگی و ضربات بود و در گوش هایش خون می آمد.

    به گزارش خانواده مقتول پسرشان به قتل رسیده است

    ماجرا بدین قرار است که حدود ساعت ۲ بعد ظهر بود پسره با چهار نفر از دوستانش برای پیکنیک و گردش و آبتنی در کنار رودخانه مزن کور می رود و حدود ساعات ۴الی۵ عصر دوستان وی بر می گردند در حالی که حرفی بزنند که همراهشان غرق شده یا  چه بلایی به سرش آمده است و جریان غرق شدن را یک رهگذر در حال عبور از مسیر رودخانه و مشکوک شدن او به لباس ها وی مردمان اهالی را باخبرمی کند که یک نفر از اهالی شهر در رودخانه غرق شده است و بعد از باخبر  شدن  خانواده  مقتول جسد را در زیر آب به عمق یک و نیم متری پیدا می کنند و به پاسگاه خبر می دهند و بعد از تشکیل پرونده توسط پاسگاه منطقه و دستگیری چهار نفر از دوستان وی و خبر به آگاهی و بعد خبر به قاضی می رسد و جسد را با طی گزارشی از پلیس و همراهی چند نفر از بستگان اصلی وی برای کالبد شکافی به شهرستان ایرانشهر می فرستند تا مشخص شود که توسط چه کسی به قتل رسیده است و بعد از جریانات آزمایش و آزمایشگاهی جسد را حدود ساعت دوازده شب به شهر پیشین بر می گردانند و بعد از شستشو و نماز جنازه حدود ساعت دو نیم شب  برگزار شد او را به سرای ابدیت تدفین کردند و روشن شدن جریان حادثه توسط پلیس منطقه درحال پیگیری است.

    از طرف مدیر وبلاگ:

     بانهایت تأسف وتأثرضایعه شهادت زاهد فرزند بیبکر را ازصمیم قلب به خانواده محترمشان تسلیت و تعزیت عرض نموده وازخداوندمتعال مسئلت داریم روح پاکش را به بازماندگان صبرجزیل،عنایت فرماید.

    روحشان شاد و یادشان گرامی

    *****************************************************************

    فرد مقتول پسری ۱۷ساله ساکن شهر پیشین از محله مند میتاپ و اسمش زاهد فرزند بیبکر بوده است.

    متولد: یکم۱ اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هفتادو سه هجری و شمسی

    شهادت:۱۳/۶/۹۰حدود ساعت های ۲یا۳ظهر

    دفن:۱۵/۶/۹۰حدود ساعت۲ شب 

     به خانواده داغدارشان تسلیت عرض می نماییم.

    روحش شاد یادش گرامی باد 

    گمان مدار كه از یاد رفته اند

    اینان هر چند همچو گل همه بر باد رفته اند

    هرگز ه آن گل اند كه گویی در این بهار

    از یاد رفته اند چو بر باد رفته اند

    اینان نه آهویند كه گویی دریغ و حیف

    در چنگ ظالمانه صیاد رفته اند

    جای دریغ نیست بر ایشان كه این گروه

    با عزم آهنین و دل شاد رفته اند

    « استاد » گفته بود كه با جان و دل به پیش

    اینان بنا به گفته استاد رفته اند

    سرباز آهنین نبرد نهایی اند

    پولاد زیست كرده و پولاد رفته اند

    در راه پی گذاری كاخ جهان نو

    بر جا نهاده پایه و بنیاد رفته اند

    در راه آفرینش باغی پر از شكوه

    بی خس و خار و آفت و اضداد رفته اند

    گویان، به رغم دشمن جلاد رفته اند

    برگوش عالمی زده فریاد رفته اند

    بر باد رفته نیز نبایست گفتشان

    در قلب ما نهاده بسی یاد رفته اند

    مهدی اخوان ثالث (م-امید)

    منبع .دهستان حیط برادران رندبلوچhttp://www.farhan2010.blogfa.com/

    تهيه و تنظيم عبدالســــتار ملك ريسي ایتک

     خبری به دست من رسیده که این نوجوان ۱۷ ساله پسر  خاله  محمد اسلام رند بلوچ است

    از اقوام من هستن واقعا که جای تاسف است  .

    آبراه فيروز 1800 سال پيش فيروزآباد زيبا و دل انگيز امروز

     
    عيد شما مبارك
    نزد خداوند عرش بادا مقبول طاعت‏خير شما و صيام و قيامت

    ان شاء الله قبول باشيء
          
    آبراه فيروز 1800 سال پيش فيروزآباد زيبا و دل انگيز امروز
    سرباز - 1800 سال پيش كه فيروز در حال حفر آبراهي در مسير رودخانه سرباز بود بطور قطع آينده اي درخشان، سرسبز و زيبايي را در خيالش تجسم مي كرد كه اكنون به بار نشسته و به باور رسيده است.
                            آبراه فيروز 1800 سال پيش فيروزآباد زيبا و دل انگيز امروز
    به گزارش ايرنا، چشم اندازهاي متنوع و بي بديل، نخلستان ها، مزارع سرسبز، مناظر زيبا و دل انگيز و معماري سنتي و منحصر بفرد گوشه اي از ثمرات آبراه 1800 سال پيش حفر شده توسط فيروز است كه اين محدوده امروز به 'فيروز آباد' ناميده مي شود.
    روستاي فيروز آباد از توابع بخش مركزي شهرستان سرباز استان سيستان و بلوچستان و در پنج كيلومتري راسك مركز اين شهرستان و در مجاورت جاده ترانزيتي ايرانشهر-چابهار در آنسوي رودخانه معروف 'سرباز' واقع شده است.
    به گفته فرماندار شهرستان سرباز؛ اين روستا يكي از مكانهاي ديدني براي گردشگران و منطقه 'هدف گردشگري' است.
    آب و هواي مطلوب، باغات مركبات و ميوه هاي گرمسيري، مزارع برنج و يونجه و بناهاي تاريخي از ديگر شرايط منحصر به فرد روستاي فيروز آباد است كه وجود اين توانمندي و ظرفيت زمينه را براي سفر گردشگران در فصول مختلف سال است.
    'محمد انور پناه' يكي از ساكنان و معتمدين اين روستا در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: نام فيروز آباد از 'فيروز' حفر كننده آبراه معروف كه 1800 سال پيش آن را حفر كرده، گرفته شده است.
    وي افزود: دائمي بودن آب رودخانه سرباز در محل روستاي فيروز آباد يكي از مزيت هاي قابل ذكر اين روستا محسوب مي شود كه سرسبزي هميشگي و طراوت را به اهالي آن هديه كرده است.
    اين فرد ساكن روستاي فيروز آباد ادامه داد: بدليل صخره اي بودن بستر رودخانه در اين روستا در حالي كه طي هفت سال خشك سالي آب تمام رودخانه سرباز به كلي خشك شد اما آب بركه معروف فيروز آباد موجب استمرار و رونق كار كشاورزي آن شد و در طول سال هاي خشك، سرسبزي و طراوت خود را حفظ كرد.
    به گزارش ايرنا، وجود روستاهايي از اين دست، نخلستانها، باغات مركبات و ميوه هاي گرمسيري بدليل تنوع آب و هوايي و اقليم منحصر بفرد شهرستان سرباز را به 'هند كوچك' مشهور كرده است.
    سرپرست اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي سرباز نيز به خبرنگار ايرنا گفت: فيروز آباد يكي از مهمترين روستاهاي هدف گردشگري اين شهرستان بحساب مي آيد.
    'عدنان حسيني' وجود قلعه تاريخي و محوطه اطراف آن كه مربوط به دوران اشكانيان و ساسانيان است و همچنين بافت سنتي و معماري منحصر بفرد، باغات ميوه و نخلستان هاي زيبا و رونق كار كشاورزي در اين روستاي تاريخي را از مهمترين شاخصه هاي گردشگري اين منطقه برشمرد.
    وي از بركه فيروز به عنوان يكي ديگر از زيبايي ها و آثار باستاني اين روستا نام برد و اظهار داشت: اين آب راه به طول تقريبي 50 متر حدود 1800 سال پيش توسط فردي بنام 'فيروز' به منظور هدايت آب رودخانه به زمين هاي كشاورزي روستا در دل كوه حفر شده است و هنوز هم از آن استفاده مي شود.
    به گزارش ايرنا، روستاي فيروزآباد از توابع بخش مركزي شهرستان سرباز با 460 خانوار و هزارو 950 نفر جمعيت در پنج كيلومتري شهر راسك، 170 كيلومتري ايرانشهر، 190 كيلومتري چابهار و 495 كيلومتري زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده است. ك/4
    7307/7313 / 653
    تصاویر از رودخانه کوشه کنار بلوچستان
         تهيه و تنظيم عبدالســــتار ملك ريسي ایتک